En restaurang blev tre – kontrollerad tillväxt för Rojo Fuego

En restaurang blev tre – kontrollerad tillväxt för Rojo Fuego


Henna Someros karriär som företagare fick en rivstart: Kort efter att hon grundade sin egen restaurang blev hon i snabb takt ägare till ytterligare två restauranger då hennes företag Rojo Fuego utvidgade sin verksamhet genom företagsköp.

Publicerad 15.12.2021

De första sidorna i Rojo Fuegos verksamhetsberättelse skrevs då restaurangen Roja Kitchen & Wine Room öppnade på Storgatan i Karleby.
Restaurangen bjöd på ett annorlunda koncept jämfört med övriga restauranger i staden och hittade genast sina kunder.

– Till en början var det meningen att bara grunda en annorlunda restaurang som erbjuder en medelhavsinspirerad meny här i Karleby. Roja fick ett bra mottagande och det blev snabbt aktuellt att utveckla Rojo Fuegos verksamhet, säger Henna Somero, vd för Rojo Fuego.

Tillväxt genom företagsköp


År 2018 köpte Rojo Fuego restaurangen Villa Skogman i Neristan i Karleby. Villa Skogmans koncept och namn ändrades, och Nera Steakhouse, som främst erbjuder olika kötträtter, inledde sin verksamhet. Roja Kitchen & Wine Room och Nera Steakhouse kompletterar varandra med sina olika utbud.

Då Rojo Fuego utvidgades följande gång kastades näten utanför hemstadens gränser: Restaurangen Petronella i Saariselkä övergick i Karlebyföretagarnas ägo.

– Där fanns ett koncept som redan fungerade. Av våra ägare har Esa och Anne-Mari Mehtäjärvi bra kontakter till Saariselkä sedan tidigare. Esa ägde redan en del av Petronella. Då vi fick chansen att köpa verksamheten var det ett naturligt sätt att utvidga Rojo Fuego på, säger Somero.

Självständig bokföringsbyrå – kundvänligare betjäning


Rojo Fuego hade med sina tre restauranger år 2020 en omsättning på ungefär 1,7 miljoner euro. Utan koronapandemin skulle siffran säkert vara ännu större.

Rojo Fuegos verksamhet har vuxit snabbt, men samtidigt har pandemin på kort varsel satt begränsningar. Kombinationen snabb tillväxt och oförutsägbar pandemi, har inneburit stora krav på bolagets ekonomiförvaltning.

Tilitoimisto Pulkkinen har haft hand om Rojo Fuegos ekonomiförvaltning ända sedan starten 2017.

– Allt har fungerat utmärkt med Tilitoimisto Pulkkinen. De är alltid anträffbara, kundbetjäningen är personlig och det går att be om hjälp också i mindre ärenden, säger Henna Somero.


"
Allt har fungerat utmärkt med Tilitoimisto Pulkkinen. De är alltid anträffbara, kundbetjäningen är personlig och det går att be om hjälp också i mindre ärenden.



Nya regleringar höjer på kraven


Kraven på ekonomiförvaltning blir hela tiden större, då endera Patent- och registerstyrelsen, EU-direktiv, internationella revisionsstandarder eller andra instanser kommer med nya regleringar.

Mindre bokföringsbyråer kan på grund av bristande resurser ha svårt att svara på de ständigt ökande kraven. Samtidigt köps allt fler bokföringsbyråer upp av nationella kedjor – på bekostnad av den personliga servicen.

Självständighet, närhet till kunderna och personlig service är nyckelord för Tilitoimisto Pulkkinen. En bokföringsbyrå med tio anställda kan anpassa sig till nya situationer – resurserna är i skick både gällande personalens kunnande och antal.

Tilitoimisto Pulkkinen är Platina-partner för ekonomiförvaltningsprogrammet Procountor. Med hjälp av Procountor kan företag som Rojo Fuego tillsammans med bokföringsbyrån sköta till exempel försäljningsfakturering, behandling av köpfakturor, reskontra, löneräkning, bokföring, ekonomiuppföljning och digital arkivering.

– Vi använder Procountor och är nöjda. Jag betalar och godkänner fakturor själv. I övrigt är saker som har med ekonomiförvaltning att göra ganska långt utlokaliserade åt bokföringsbyrån, säger Somero.


"
Vi använder Procountor och är nöjda. Jag betalar och godkänner fakturor själv. I övrigt är saker som har med ekonomiförvaltning att göra ganska långt utlokaliserade åt bokföringsbyrån.



Bättre vardag i sikte


Pandemin har varit ett ständigt orosmoment i restaurangbranschen de senaste åren. Rojo Fuegos vd Henna Somero poängterar att bolaget har klarat sig relativt lindrigt väl undan.

– Vi fick en bra start på verksamheten innan pandemin, och tack vare det hade vi lite i reserv i kassan. Ekonomiförvaltningen har fungerat från start och tack vare det har vi ekonomin i skick, säger Somero.

Somero hoppas liksom många andra restaurangägare att kunderna ska hitta tillbaka lagom till julfestsäsongen. November och december är tillsammans med sommaren de viktigaste månaderna för Roja och Nera. Petronella i Saariselkä är stängd på sommaren och de livligaste månaderna infaller samtidigt som vintersportssäsongen.

– Vi har sist och slutligen klarat oss till och med förvånansvärt bra. Begränsningarna har inte påverkat oss lika hårt som andra typer av restauranger, barer, pubar och lunchrestauranger.

Kontakta oss eller begär offert!

Vilka av våra tjänster är du speciellt intresserad av? Ta kontakt eller begär offert. Vi svarar dig så snabbt som möjligt.

Ta kontakt Begär offert