Akustiikkapalvelut myy hiljaisuutta ja rakentaa rauhallisia työympäristöjä. Muiden tilitoimistojen suuntaan ei ole ollut tarpeen vilkuilla, koska nykyiseen tilitoimistosuhteeseen yrittäjät ovat tyytyväisiä. "Vaihtaminen ei ole tullut mieleenkään", miehet vakuuttavat.
Yrittäjät
Marko Piispanen ja
Joakim Välitalo ovat rohkeasti rakentaneet Akustiikkapalveluista oman näköistään yritystä. Yrityksen kasvu on ollut nousujohteista sen jälkeen, kun oma tuotekehitys käynnistettiin. Yritys työllistää tällä hetkellä neljä henkilöä. Yrityksen asiakkaita ovat pääasiassa arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat. Painopiste on julkisten tilojen akustiikan toteuttamisessa.
— Lähdemme liikkeelle ajatuksesta, että akustiikka voi olla kaunista. Ulkopuolinen ei välttämättä huomaa, että kyseessä on akustiikkatuote, jos se on upotettu huoneen sisustukseen, miehet kertovat.
Akustiikkatuote voi olla seinän, katon ja lattian lisäksi esimerkiksi valaisin, taulu tai sermi. Lisäksi erilaisilla tekstiileillä voidaan vaikuttaa huoneen akustiikkaan. Akustiikkapalveluilla on oma mallisto sekä muutamia brändejä, joita he edustavat Suomessa yksinoikeudella.
— Me puhumme akustiikasta, mutta usein ihmiset puhuvat samaa tarkoittaen myös äänen eristämisestä. Käytännössä akustiikka tarkoittaa sitä, että kaikuminen huoneessa saadaan vaimenemaan erilaisilla tuotteilla. Äänen eristäminen puolestaan tarkoittaa sitä, että ääni ei saa kuulua tilasta toiseen ja se toteutetaan pääosin rakenteiden avulla, Marko selventää.
Akustiikkalevyjä on saatavilla eri muotoisina ja eri väreissä. Akustiikkatuotteet räätälöidään toiveiden mukaan sisustukseen sopivaksi.
Ekologisuutta ja muokattavuutta
Ekologisuus ja kierrätettävyys ovat yritykselle tärkeitä arvoja.
— Tuotteet valmistetaan kierrätysmateriaaleista, puukuidusta sekä polyesterista. Mikään ei allergisoi ja kaikki materiaalit ovat kierrätettäviä, miehet kertovat.
Arkkitehdit arvostavat tuotteiden muokattavuutta.
— Arkkitehdeille on tärkeää, että he pääsevät suunnittelemaan tuotteita haluamallaan tavalla. Jos arkkitehti haluaa tietynlaisen koon, mallin tai värin, me pystymme toteuttamaan sen nopealla toimitusajalla, yrittäjät lupaavat.
Akustiikkapalvelut on pitänyt omasta linjastaan ja arvoista kiinni. Miehet ovat alusta asti panostaneet asiakkaiden tapaamiseen.
— Monet ovat lopettaneet asiakkailla kiertämisen, mutta meille on kasvokkaiskontakti tärkeää. Saamme siitä myös positiivista palautetta. Arkkitehdit haluavat mielellään nähdä tuotteita: testata, tunnustella ja jopa haistaa. Välillä meillä oli niin kiire, että emme ehtineet käymään asiakkailla, mutta se näkyi puolen vuoden päästä lopahtaneena kysyntänä, miehet kertovat.
Ette siis kovin paljon ehdi istua toimistolla?
— Ei meillä ole täällä työtuoleja ollut neljään vuoteen ollenkaan, Joakim nauraa.
Tilitoimisto Pulkkisen huolenpidossa
Tilitoimisto Pulkkinen hoitaa Akustiikkapalveluiden
kirjanpidon ja
palkat. Kaksikko ehtii kehumaan Pulkkisen palveluita jo ennen varovaista kysymyksen asettelua.
— Olemme olleet tosi tyytyväisiä Pulkkisen toimintaan. Hommat hoituvat joustavasti. Yksi tärkeimmistä asioista on, että Pulkkiselta saa apua nopeasti. Mika ja Heidi auttavat kyllä aina, Joakim kertoo.
"
Jos tilitoimiston huolenpidon avulla on mahdollista vähentää stressitasoja, siihen kannattaa satsata
Auttamisen lisäksi tärkeää on seuranta ja huolenpito.
— On mahdotonta, että näin yrittäjänä muistaisi kaiken. Jos tilitoimiston huolenpidon avulla on mahdollista vähentää stressitasoja, siihen kannattaa satsata, Joakim toteaa.
Akustiikkapalvelut siirsivät kirjanpitonsa muutaman vuoden jälkeen Tilitoimisto Pulkkiselle yrityksen kasvun myötä.
— Yksi tärkeä tekijä Pulkkiselle siirtymisessä oli, että halusimme siirtyä
digitaaliseen kirjanpitoon. Meidän pitää pystyä tekemään sama työ sekä tien päällä että toimistolla.
Procountorissa on kuittisovellus, johon voin heti kuvata kuitin ja heittää sen jälkeen roskiin. Tieto menee heti Heidille, että tällaista pojat ovat törsänneet, Marko kertoo.
Procountorin eduksi kaksikko listaa myös sen, että sieltä pääsee näkemään historiatietoja.
— Se antaa työkaluja yrityksen johtamiseen ja lukujen seurantaan, Marko toteaa.